2021-02-05 06:55Pressmeddelande

Årets medarbetare i regionen har ett framgångsrecept

Foto: Magnus AnderssonFoto: Magnus Andersson

”Vi är vinnarskallar, allihopa”.  Så förklarar Daniel Hedeholt varför han och personalen på Logistikservice blev  ”Årets medarbetare 2020” i Region Halland.  Enligt juryns motivering har Logistikservice ”I en prövande tid och mot tuffa odds svarat med nytänkande och lösningsfokus…”
– Vi är grymt tacksamma över utmärkelsen, säger Daniel Hedeholt som är chef på avdelningen. Det har varit glädjetårar.

När pandemin slog till på allvar våren 2020 och det utbröt kaos över hela världen med brist på skyddsutrustning som ansiktsmasker och visir, klarade sig Region Halland relativt bra tack vare att regionen vågade köpa in stora mängder utrustning från nya leverantörer.

– Vi på Logistikservice var redo när coronan slog till, säger Daniel Hedeholt som är avdelningschef sedan 2018.

Logistikservice hade hittat sina arbetsformer och kunde ta sig an den näst intill omöjliga uppgiften att leverera skyddsutrustning till hälso- och sjukvården i Halland – skyddsutrustning som inte fanns.

När trycket var som värst i månadsskiftet mars/april ringde de halländska kommunerna direkt till Logistikservice och bad om hjälp med att få skyddsutrustning.

Sedan dess har Logistikservice hittat nya leverantörer, köpt in och levererat skyddsmateriel till hela Halland – inte bara till regionens verksamheter Det handlar om ofantliga mängder materiel. Ett normalt år köper Logistikservice in för cirka 8 miljoner kronor, i fjol hamnade summan på 54 miljoner kronor.

– Telefonen brann, minns Daniel, som vid ett tillfälle köpte in 7 000 000 godkända ansiktsmasker på ett bräde.

När materialet sedan kom uppstod ett nytt problem:  Var ska vi göra av allt? Lagerutrymmen är inte enorma, men tack vare personalens kreativitet och lite jävlar anamma så lyckades det.

– Vi har skött det här på ett utmärkt sett, säger en stolt och glad Daniel.  Det var tufft i början och det krävdes många långa kvällar, nätter och helger för att få ihop det.

Samarbetet med kommunerna har också fungerat utmärkt och Daniel kan inte nog framhålla värdet av de sex kontaktpersoner han har arbetet ihop med i de olika kommunerna.

Logistikservice har 30 medarbetare varav 24 arbetar heltid. De har sitt lager på Nymansgatan i Halmstad för alla typer av skyddsutrustning – cirka 1500 olika artiklar. På avdelningen finns inköpare, logistiker, lagerpersonal, transportsamordnare samt chaufförer som sköter de yttre transporter med ett femtontal bilar.

– Logistikservice ansvarar för hela kedjan från inköp, lagerhållningen, orderplocket till utleveranser, säger Daniel,. Sedan har vi även andra arbetsuppgifter. Vi kör, till exempel, blodanalyser och handikapphjälpmedel.

Sammanhållningen och laget är nummer ett, enligt Daniel. Nummer två är att Logistikservice har en driven (och krävande) chef.

– Vi har hela tiden haft som mål att ha en service som går hela vägen. Från att kunden ringer till att vi levererar.

Daniel har anställt folk med vinnarskallar. Tränar du? Gillar du att tävla? Var går du igång på? Är några av de lite udda frågor Daniel ställer när han intervjuar arbetssökanden.

– En hel del av de som är här i dag har spelat fotboll. Man ser när det glöder i ögonen och att de kan lägga in en andra växel.

På lagret räknas det plockrader – x-antal rader ska plockas varje dag.

– De är en tävling mellan personalen och det smittar av sig, säger Daniel. Vi har många medarbetarna som vill göra det där lilla extra.

Det gäller även för Daniel som ger ett minst sagt energiskt intryck under intervjun och inte verkar ha sparat på sig själv under pandemin med arbete både på kvällar och helger.

Det har inte varit problemfritt under året. Kraven från verksamheterna har varit höga och det har kommit ett och annat ilsket mejl eller telefonsamtal när något blivit fel.

– Stresspåslaget har gjort att vi haft problem längs vägen, säger Daniel, men vi har hanterat det i gruppen.

Det har blivit en hel del positiv respons också – från regionens medarbetare, allmänheten, leverantörer och företag som har velat hjälpa till och skänka utrustning, läsk och godis som personalen på sjukhusen fått ta del av. På Logistikservice har det i gengäld blivit en och annan tårta ...

– När jag ser att vi lyckas, även om det är små segrar, så har jag varit jädrigt snabb på att köpa tårta, berättar Daniel.

Det har blivit så många tårtor så att det vid ett tillfälle under hösten var någon i personalen som sa: ”Äh, Daniel nu räcker det med tårta”.

Vad de 100 000 kronorna som årets medarbetare får ska användas till är inte klart. Gräddtårta, kanske?

 

Fakta/bakgrund
Det är tredje gången som utmärkelsen delas ut till en hel grupp anställda. Första gången var 2013 när Gynekologimottagningen i Kungsbacka fick den. Den andra gången var 2018 när Strokenheterna i Varberg och Halmstad delade priset.

Juryns motiveringen:
”Genom god samverkan, stort tålamod och ett otroligt engagemang har Logistikservice under ledning av Daniel Hedeholt hanterat den så viktiga skyddsutrustningsfrågan under pandemin och löst behoven i såväl Region Halland som i de halländska kommunerna.
I en prövande tid och mot tuffa odds har Logistikservice svarat med nytänkande och lösningsfokus, vilket har möjliggjort att vårdpersonal i Halland har kunnat arbeta under tryggare förhållanden och kunnat leverera en säkrad hälso- och sjukvård till hallänningen – när det har behövts som allra mest.”


Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den 'Bästa livsplatsen'. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.

Kontaktpersoner

Kommunikationsdirektör
Johanna Wiechel-Steier